Välkommen

Den här bloggen handlar om mig och min familj. Jag kommer skriva om allt från jobb och dagis till inredning, trädgård, matlagning och bakning samt pyssel av olika slag t ex scrapbooking.
Hoppas att just Du hittar något spännande att läsa om.

torsdag, januari 01, 2009

Gott nytt år!


Oj, oj vilken nyårsafton det blev. Trots både jobb och sjukt barn lyckades vi få till ett fint firande!
Vi firade med min vän C och hennes familj, precis som de senaste två åren. Börjar visst bli en liten tradition det där....

Eftersom Alice har vattkoppor bestämdes det att vi skulle ha knytkalas hemma hos oss så vi förhoppningsvis kunde få henne att sova lite. Hmm funkade klockrent, båda våra barn somnade runt 19.30 utan protester och sov sen utan minsta avbrott ända till 08 imorse! Ren och skär lyx! C och hennes man hade det för ovanlighetens skull tyvärr lite jobbigare med sina barn. Lillpojken på drygt ett år ville inte alls sova, inte ens efter en tur i bilen så han fick vara med oss under kvällen istället. Vid 23-tiden däckade han av ren och skär utmattning.
Vid tolvslaget när fyrverkerierna drog igång ordentligt vaknade istället deras stora tjej och blev lite skrämd och ledsen. Hon blev dock mer nöjd när hon fick vara med och mysa i soffan en stund och till och med fick smaka en jordgubbe och en chokladbit. Sötis!
Vi led inte alls av att barnen var vakna, men jag vet själv hur jobbigt man kan tycka det är när barnen inte beter sig som de brukar och saker inte blir riktigt som man tänkt sig. Hoppas att hela familjen C hade lika trevligt som vi trots allt extra bestyr ni fick på grund av omständigheterna.

Jag jobbade hela dagen så våra gäster hade redan kommit för länge sen när jag kastade mig in genom ytterdörren. Barnen satt då lagom och åt sin middag, blodpudding (allas favorit) och så glass och maränger till efterrätt. De avslutade sen partajandet med lite Bolibompa och så yoghurt med körsbärssylt till kvällsmat innan de for bums i säng. Tror de var mycket nöjda!

Efter att jag piffat till mig lite fixade jag lite drinktilltugg och försenad välkomstdrink till alla.
Sen fixade vi gemensamt till förrätt och varmrätt under barnens läggning så vid 20 var vi redo att äta. Det tog ett par timmar innan vi hade fått i oss allt och sen hade vi ju både ostbricka, ölkorvar, jordgubbar, choklad av olika slag och bubbel att förse oss med. Var ordentligt mätt och mycket nöjd med kvällen när vi gick och la oss vid 2-snåret efter att ha röjt undan lite.

Menyn blev alltså så här tillslut:

Välkomstskål

cider
tunnbrödsstubbar med hamburgerkött och pepparrotsvisp
tunnbrödsstubbar med skagenröra
minicrustader med creme fraiche, löjrom och rödlök


Förrätt

Nyårsknyten
(Knyten av Serranoskinka fyllda med en röra av philadelphiaost, creme fraiche, gräslök, crema di pomodori, salt och peppar på en bädd av ruccola och körsbärstomater)


Varmrätt

Champinjonfilé och potatisgratäng


Dessert

Vitchokladpannacotta med hallonsås


Tolvslaget

Ostbricka, jordgubbar och choklad

Skumpa!



Till själva middagen hade vi valfri dyck, öl, vin eller cider. Alltihop smakade mycket, mycket gott! Mums!

Det blev inga nyårslöften avlagda för min del men jag har ju redan min plan för 2009 halvfärdig i huvudet och i den ingår en hel del förändringar. Ska bli spännande att se vilka som faktiskt genomförs och hur. Ser fram emot 2009 med tillförsikt!

Kram på er och hoppas vi får ett fint år allihop!


Gott nytt år!

3 kommentarer:

F . A . E - Mjuka kläder för goa barn sa...

Gott Nytt År

Anonym sa...

Hejsan, vilken trevlig kväll! Själva ställde vi in allt pga sjuk sambo med hög feber. Mindre kul.

Gott nytt år!

Cantina sa...

Gott Nytt ÅR!!
Och tack för trevligt sällskap nyårsafton!