Välkommen

Den här bloggen handlar om mig och min familj. Jag kommer skriva om allt från jobb och dagis till inredning, trädgård, matlagning och bakning samt pyssel av olika slag t ex scrapbooking.
Hoppas att just Du hittar något spännande att läsa om.

tisdag, januari 20, 2009

"Viktiga" dagar

Ledig dag!
Det är så skönt att ha de här dagarna mitt i veckan. Just på de dagarna är det bara barnen och jag och vi unnar oss att helt enkelt bara göra det vi känner för just då! Underbart!
Oftast slutar det med att vi gör just ingenting. Vi myser, leker, lagar mat tillsammans, tittar lite på film, ringer till mormor, ja sånt där som man inte alltid känner att man har hur mycket tid som helst att lägga på i vanliga fall.

Igår påbörjade jag del två i viktminskningsprojektet. Inte roligt alls att se resultatet på vågen av all unnarlyx under jul och nyår. Jag har gått upp 3 kg och väger nu 69,9 kg. Usch jag visste att det skulle bli så här och kan leva med det men inte är det kul. Det som är positivt är i alla fall att jag nu mer än väl vet vad som är mitt största problem. Det har verkligen blivit glasklart att det inte är maten jag har problem med utan alla godsaker jag stoppar i mig, framför allt om kvällarna. Fy, fy det får det bli ändring på omedelbart.

Började faktiskt ändringen redan igår då jag åkte ut till Maxi och storhandlade för en månad framöver. Det tog sin tid eftersom jag var ensam och eftersom jag typiskt nog fick scanningavstämning men det är det värt. Jag köpte all mat vi kommer behöva förutom mjölk, färska grönsaker, bröd och lördagslyxen. Detta ska kompletteras enligt lista varje vecka på torsdagen eller fredagen. Jag handlar när jag slutar jobbet, enklast och snabbast så ;-)

Jag känner att den här gången är det svårare att stå emot alla frestelser. Förra gången var jag supertaggad men nu har jag blivit lite lat och bekväm igen. Tror visserligen det kommer gå lättare och lättare vartefter jag börjar gå ner i vikt igen och att det sen dessutom går mot vår och sommar gör ju att det blir roligare att ge sig ut på promenader och liknande. Jag har faktiskt börjat fundera lite på att damma av mina inlines sen när gatorna är sopade så man kan åka. Riskfritt och enkelt lär det inte gå för jag är urdålig på att åka. Ser väl ut ungefär som Bambi på hal is men det må va hänt. Motion lär jag ju få ändå av ansträngningen.

Det märks att jag kommit igång med mitt "må bra" - projekt igen för jag har blivit oerhört sugen på att rensa här hemma igen. Nu planeras det för utrensning i förråd och klädkammare, blocketförsäljningar, bytardagar och så vidare. Jag behöver struktur omkring mig för att må bra så detta är bra. Dessutom samlar man ju på sig så mycket onödiga saker med tiden så en liten utrensning då och då skadar verkligen inte. Efter den fysiska utrensningen kommer den mentala. Sista hindret ska klivas över! Snart!


2 kommentarer:

Anonym sa...

Va bra att du satt igång viktminskningen igen. Jag hejar på dej och är jätteinponerad av dej.
Du kommer att klara detta och tänk va mycket nya kläder vi får shoppa till våren.

Cantina sa...

Ja, så var det dags igen alltså! Lycka till! Du kommer att bli så nätt och smärt framåt sommaren! :-)
Och jag hänger mer än gärna ut på tur med inlines. Då är vi två Bambi! :-D