Välkommen

Den här bloggen handlar om mig och min familj. Jag kommer skriva om allt från jobb och dagis till inredning, trädgård, matlagning och bakning samt pyssel av olika slag t ex scrapbooking.
Hoppas att just Du hittar något spännande att läsa om.

torsdag, januari 08, 2009

Sömnbrist och flyt

Det gick över förväntan bra att gå upp tidigt och komma iväg till jobb och förskola imorse.
Alice var bubblig av lycka över att få träffa sina kompisar och fröknar igen så hon hjälpte gärna till med allt från att packa väskan till att förmana Ellen om att hon måste ha mössan på sig. En enda sak gjorde henne ledsen och det var att pappa inte kunde följa henne till dagis. Då grät hon en skvätt men efter lite övertalning så gick det allt bra med mamma ändå.
Ellen då? Jo hon var sitt vanliga coola jag och tog det hela med ett nyfiket leende. Hon är så go den ungen så det är inte sant. Hon var dock rejält trött i eftermiddags för precis som jag trodde hade hon inte sovit något på dagis.

Vid vilan hade alla barnen och all personal varit i "sovrummet". Ellen ville som sagt inte sova och till slut hade en av personalen småskojat lite med henne och sagt att om du inte ska sova Ellen får du gå ut härifrån. Inte trodde de att hon skulle dra. Men jo visst vem reser sig upp, travar iväg till dörren drar en lång harang med en massa förmanande pekfingrar i luften och går ut och stänger efter sig om inte Ellengumman. Personalen blev lite paff och hade skrattat gott åt hennes viljestyrka. De börjar nog lära sig att även denna regel har undantag. ;-) Det går inte att få alla barn att sova på dagis!

Har inte åstadkommit speciellt mycket här hemma ikväll. Är trött och ska strax gå och lägga mig. Hade jättesvårt att sova inatt, låg bara och tänkte på en massa saker jag ska göra och somnade inte förrän klockan var 03.00. Hann sova i en timme innan Alice vaknade och kom in till oss vid 04.oo. Då skickade jag iväg Magnus för omstopppning och somnade om tills klockan ringde vid 05.15. Facit blev alltså 2 timmar med ett vakenavbrott! Så illa sov jag inte ens när vi hade en nyföding i huset!
Trots sömnbristen har dagen varit riktigt bra. Allt flöt bara på i bra tempo. Hann till och med göra mer än jag skulle på jobbet vilket gör att jag får lite mindre att göra imorgon och kanske, kanske kan jag då få gå hem i tid för en gångs skull. Brukar alltid hamna i tidsnöd och få jobba över när jag har bakpasset.

Nu ska jag bara sätta mig och klottra ner alla pyssel jag har planer på i mitt huvud. Det börjar bli en väldig massa inredningsgrejer, handarbeten, barnpyssel och annat som ska kommas ihåg. Börjar bli svårt att sortera tankarna och det är nog därför jag inte kan sova. Måste få lite ordning och struktur i huvudet.

Ha det gott allihop så hörs vi imorgon!

3 kommentarer:

Cantina sa...

Så söt och viljestark hon är din dotter!! Kan verkligen se henne framför mig!
Ikväll ska du SOVA!!!

Anonym sa...

Va skönt att det gick så bra att gå till dagis och att Alice hjälpte till. Ellen är bara såååå skön med sitt sovande. Men, men hon har ju att brås på. Eller hur?

Anonym sa...

Oj inatt sov jag bara 3 timmar ióch jag gick då inte till jobbet, kan inte fungera efter så lite sömn. Kram