Välkommen

Den här bloggen handlar om mig och min familj. Jag kommer skriva om allt från jobb och dagis till inredning, trädgård, matlagning och bakning samt pyssel av olika slag t ex scrapbooking.
Hoppas att just Du hittar något spännande att läsa om.

söndag, december 28, 2008

God jul!





Hejsan allihop, nu är jag äntligen här igen! Har firat jul och jobbat om vartannat och det har varit full rulle hela tiden.
Vi började vårt firande redan dan före dopparedan, den 23, med att äta julbord hemma hos mina föräldrar. Det är tradition sen långt tillbaka och faktiskt rätt mysigt att "tjuvstarta" lite grann.
Min bror och hans sambo kom också och likaså min farmor. Mysigt, gott, glatt och väldigt trevligt! Jag åt som om jag inte sett mat på ett halvår och likadant gjorde Ellen. Mmmmm älskar mammas och pappas julbord!


Glömde ta en bild på årets julbord så ni får hålla tillgodo med årgång 2005.

Julafton började med sedvanlig julfrukost bestående av vörtbröd MED russin, julskinka, grov senap och mjölk! Ahhhh.......
Ja ja en del föredrog kaviar framför skinkan. Konstiga ungar........men de lär sig väl med tiden!
Efter frukosten fick barnen förstås öppna varsin morgonjulklapp. Ellen fick ett knopppussel med Pippimotiv och Alice fick ett 3D-pussel av Villa Villerkulla med figurer att leka med. Missade tyvärr att fota det men det går att ordna senare.


Vid lunch var vi bjudna till min farmor på mat. Meningen var att tomten skulle hälsat på oss där men han kunde inte hitta sina kläder och naken kunde han ju inte gå ut så han fick hjälp av gammelfarmor och Jenny med alla julklappar som skulle delas ut. Vi får väl hoppas på att han hittar rocken och luvan till nästa år istället. :-D


Så här fina var mina flickor på julafton! Mammas små hjärtan!

Ellen ville också ha ett hårspänne precis som syrran. Tyvärr är ju inte hårmängden anpassad till hårspännebärande ännu så det åkte snart av igen. Men snart, snart kanske det går att få det att sitta kvar.
På julaftonskvällen tog vi det bara lugnt hemma hos ma och pa. Vi delade ut våra egna julklappar, åt ännu mera mat och godis, pratade, kikade lite på tv och gick faktiskt och la oss ganska tidigt. Skönt!
För på juldagen fick vi gå upp vid 07 för att hinna åka hem tills jag skulle jobba. Under tiden som jag jobbade hade Magnus och barnen julfirande hemma hos oss med Magnus mamma, mormor, syster och syskonbarn.

De lekte, bytte julklappar julkappar och fikade...... och lilla jag satt hela tiden på jobbet. Jag hann i alla fall nästan hem i tid till middagen, tomtegröt och skinkmacka! Fick sen umgås intensivt en liten stund innan alla åkte hem igen.

Annandagen tog vi det bara lugnt och jag jobbade en stund på kvällen.
Nu i helgen har vi varit en sväng ut på rean men tröttnade ganska snart på all trängsel. Åkte hem istället och fikade med Malin, Raul, Linus och Anton som kom förbi en sväng och pratade/lekte. Mycket trevligare än reaträngsel!
Idag åkte vi ner till mina föräldrar i Kisa igen. Denna gången för att lämna barnen som ska sova där inatt. Magnus ska jobba inatt och behöver sova imorgon förmiddag och då jobbar jag så vi behövde barnvakt. Känns väldigt tyst, ensamt och konstigt här hemma just nu kan jag meddela. Kom fram till att det är nog säkert minst fem år sedan jag var helt ensam en natt senast. Ovant alltså!
Har roat mig ikväll med att fota lite här hemma! Här kommer några julbilder från mig.....


Julgranen!


Ljus på vardagsrumsbordet och favoritduken som min mamma broderat.


Dekorationer i mitt köksfönster

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad roligt att se bilderna.
Vi saknar redan barnen fast det inte är mer än ett par timmar sen vi lämnade hem dom.
Stor KRAM från mormor och morfar!

Cantina sa...

Vilka söta ungar ni har!! Och vad lång hår Alice har fått!!!

Amanda sa...

Julbordet påminner mig om Farmors/ Amanda