Välkommen

Den här bloggen handlar om mig och min familj. Jag kommer skriva om allt från jobb och dagis till inredning, trädgård, matlagning och bakning samt pyssel av olika slag t ex scrapbooking.
Hoppas att just Du hittar något spännande att läsa om.

söndag, december 07, 2008

Andra advent

"Vi ser i andra ljuset en stjärna underbar,
som ger på tidens gåta, ett evighetens svar."

Den här helgen har vi nästan bara myst och gjort juliga och roliga saker tillsammans. Underbart!

Vi var i Gamla Linköping på julmarknad i eftemiddags. Det börjar bli en liten tradition att åka dit och strosa runt en stund.
Det är en lagom liten marknad med hemgjorda saker i en härlig miljö. Årets inköp blev en jättefin grankrans att hänga på ytterdörren och så fick barnen varsin smällkaramell. Smällkaramellen blev även dagens "paket" eftersom aktiviteten var just att gå på julmarknaden. Inuti smällkaramellerna fanns det små överraskningar i form av en liten porslinsängel i Alice och en liten porslinstomte i Ellens. Jättesöta och jag blev så glad över att det var något fint och användbart som barnen kan spara och inte godis eller någon skräpleksak som går sönder efter 5 minuter.
Efter en stund började det tyvärr regna på oss så då åkte vi hem och ägnade oss åt gårdagens kalenderaktivitet som vi inte hann med då eftersom vi var iväg hela dagen och handlade de sista julklapparna.

Igår var det russin och saffran i paketet och aktiviteten var att baka lussebullar. Fick ett recept av min mamma förra året som jag ville prova att göra själv så det fick det bli. Enkelt var det också så det var lätt för barnen att hjälpa till.
Det blev inga vanliga lussekatter utan vi gjorde enkla bullar som vi la tätt i en långpanna så det blev en jättestor kaka av alltihop. Snabbt, lät, saftigt och framför allt gott! Mmmm jag vet att det var gott för jag har redan hunnit mosa i mig tre bitar! Ooops, tur att jag faktiskt har viktminskningspaus hela december ut!

Måste ju nästan dela med mig av det goda receptet som ursprungligen kommer från någon broschyr från Milda. De enda ändringar jag gjorde var att jag lade till lite russin innan jag rullade ihop degen och att jag gräddade hela satsen i en långpanna istället för i två småformar.


Adventskaka
2 st

Ingredienser
50 g jäst för söta degar
5 dl mjölk
200 g Milda mat- och bakmargarin
2 pkt saffran, 1 g
½ tsk salt
1 dl strösocker
1 ägg
17 dl vetemjöl, 1020 g

Fyllning:
150 g mandelmassa, riven
2 msk vatten

Till pensling:
1 ägg, lätt uppvispat

Till garnering:
pärlsocker

1. Smula sönder jästen i degbunken.
2. Smält margarin, tillsätt mjölk och låt det bli fingervarmt, 37°C. Häll blandningen över jästen och rör om så att den löser sig.
3. Rör ner saffran.
4. Tillsätt salt, sirap, ägg och nästan allt mjöl.
5. Arbeta degen kraftigt så att den blir blank och smidig och släpper bunken. För hand tar det ca 10 minuter, i hushållsassistent ca 5 minuter. Tillsätt mer mjöl om degen är kladdig.
6. Strö mjöl över degen. Täck med bakduk. Låt degen jäsa på varm och dragfri plats, till dubbel storlek, i ca 40 min.
7. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt. Dela degen i två delar.
8. Kavla ut varje del, ca 25x50 cm.
9. Blanda mandelmassa och vatten till en smidig konsistens. Bred på fyllningen och rulla ihop.
10. Dela varje längd i ca 20 bitar. Ställ dem med snittytan ner i två smorda formar med löstagbar botten.
11. Sätt ugnen på 225°C.
12. Jäs kakorna under bakduk ca 25 minuter. Pensla med uppvipat ägg och strö över pärlsocker.
13. Grädda i nedre delen av ugnen ca 20 minuter. Låt kakorna svalna under bakduk
.

Inga kommentarer: