Välkommen

Den här bloggen handlar om mig och min familj. Jag kommer skriva om allt från jobb och dagis till inredning, trädgård, matlagning och bakning samt pyssel av olika slag t ex scrapbooking.
Hoppas att just Du hittar något spännande att läsa om.

söndag, november 02, 2008

Utveckling, fest och sjukt barn

Ja inte är det tätt mellan blogginläggen här för tillfället. Jag hoppas ni har överseende med det för tiden har helt enkelt inte räckt till. Det blir bättre nu jag lovar!

Vad har hänt de senaste dagarna då?

Jo Alice ritade sin första huvudfoting redan i torsdags precis som jag trodde. Jättefin är den och den fick snabbt sällskap av ett helt gäng kompisar. En del fick till och med öron och någon hade hatt. Det är så roligt att se hur hon nu börjar intressera sig mer för de små detaljerna.
Hon leker mycket rollekar just nu. Hon leker med Ellen att de åker till Ekholmen och handlar och hon förmanar, styr och ställer med lillasyster som oftast snällt gör som hon blir tillsagd. Det är ofta man känner igen sig själv i hennes kommentarer.
Sen formligen älskar hon att bygga små hus och leka med gubbarna i legolådan hon och Ellen fick av morbror David. Vi breder ut en filt på golvet och där kan hon sitta i säkert en timme och bara pilla med legobitarna och prata för sig själv. Så sött!

Ellen då, jo hon utvecklas också massor. Hon pratar något fantastiskt bra och sjunger mest hela tiden. Populära sånger är bland annat Var är tummen, Imse vimse spindel, Lille katt, En liten båt, Blinka lilla stjärna, I ett hus, Heja Bamse och många många fler. Hon sjunger melodiskt och kan faktiskt texten så bra att man enkelt kan höra vilken sång det är.
Hon har de senaste veckorna fått två av hörntänderna så nu är det snart fullt i munnen även på henne.
Just nu är vi inne i "kan själv"-perioden. Ellen kan allting själv numera. Speciellt roligt är det att ta av och på sig byxorna och blöjan. Det är väl bra att hon övar och det blir ju så småningom
mindre jobb för oss, men det är inte fullt lika roligt när hon drar av sig blöjan när hon har bajsat. Det har hänt ett par gånger att hon kommit till oss med bajsblöjan i handen och ett brunt spår efter sig på golvet. Då blir det bad i vasken i tvättstugan för stumpan och fram med skurtrasan för mamma och pappa.
Hon härmar sin storasyster i allt och det är väldigt populärt att kissa på toaletten. Hon kommer till oss och säger "kissnödig" eller "behöver kissa" och då ska vi gå till toaletten, lägga på ringen, dra ner byxor och blöja och sätta henne där. Så fort hon satt sig tillrätta ropar hon "fäääärdig" och så ska hon ner och iväg och leka igen. Hon har fortfarande aldrig kissat i toaletten eller pottan men vi låter henne hållas så länge hon tycker det är roligt för förr eller senare kommer säkert både kiss och bajs på "rätt" ställe.

Annars har vi mest förberett inför och haft kalas för Magnus. Vi gjorde ju allting själva förutom två sorters kakor som min mamma var så jättesnäll och bakade åt oss. Tack mamma!
Att göra två jättestora smörgåstårtor, tre vanliga tårtor och fixa allt annat inför ett kalas med ungefär 25 gäster och så vår egen familj tar en stund. Vi höll på hela fredagkvällen och hela dagen på lördagen med att förbereda. Men det var det värt för hjälp vad gott det blev! Jag fick mycket beröm både för smörgåstårtan och tårtan vilket är jättekul då jag provade nya saker i båda.
Smörgåstårtan innehöll, leverpastej och bostongurka, rökt skinka o vispgrädde, hackat ägg o purjolök i creme fraiche och majonnäs. Runt omkring hade jag kaviargrädde och så dekorerade jag med sallad, gurka, körsbärstomater, citron, dill, ägg, räkor, rökt skinka, port salut, brie, vindruvor och röd stenbitsrom. Kommer göra den igen för jag blev jättenöjd med resultatet.
Den vanliga tårtan innehöll Riesenfluff, vaniljfluff och körsbärsgrädde. Jag täckte den med riesenfluff och dekorerade med spritsad grädde, mörk Noblesse och körsbärsgodisar. Riktigt smarrig men ganska söt tårta på grund av all choklad.
För den som undrar så gör man Riesenfluff genom att på låg temperatur smälta ner en påse Riesenchokladbitar i 3 dl vispgrädde. Låt blandningen svalna till den blir helt kall, gärna över natten annars skär den sig lätt. Vispa sen med elvisp tills det blir fluff. Mums!

Kalaset blev lyckat och Magnus är jättenöjd. Gästerna verkade ha trevligt och var glada. Några stannade ju kvar och följde med hem till oss på kvällen och satt och pratade till efter midnatt. Kändes som lite lagom fest för oss som har en sjuk lite tös här hemma att ta hand om nu också.

Alice har ju haft feber hela veckan som nu de senaste dagarna har ökat istället för minskat som den borde. Ringde sjukvårdsrådgivningen i fredags kväll och fick rådet att åka till jourcentralen i lördags. Men när vi vaknade i lördags morse var Alice i princip feberfri. Hon hade 37,5 och då trodde vi att det värsta var över och struntade i jourcentralen eftersom vi skulle ha kalas på eftermiddagen och kvällen. Så här i efterhand var det helt fel beslut för framåt kvällen blev hon sämre. När jag gick in till henne vid midnatt igår hade hon frossa och 40,0 i temp. Hon fick en filt, en dos alvedon och jag la mig hos henne. När frossan avtog lättade jag på filt och täcke i hopp om att med alvedonens hjälp få ner temperaturen men strax före 01 hade hon ändå 40,4. Då började jag bli lite stressad och trodde att vi skulle få åka in till sjukhuset redan under natten. Men tack och lov sjönk febern lite och hon höll sig sen runt 39 grader.
Vi fick en tid på jouren idag på förmiddagen och fick träffa en läkare ganska snabbt. Han konstaterade att både halsen och öronen såg fina ut. Däremot piper det rejält i hela lungorna. De tog en crp som visade på 135 (över 50 visar på bakterier) så visst är hon ordentligt sjuk stumpan. Det är ju svårt att avgöra exakt var bakterierna sitter men troligast är ju att de sitter i luftvägarna eftersom hon låter som hon gör. Skönt att det inte har utvecklats till lunginflammation i alla fall. Hon fick en tiodagars bredspektrumantibiotika så hoppas vi på att hon snart är piggare igen.
Jag är så stolt över hur duktig hon var hos doktorn trots hög feber och hosta. Hon gjorde precis som han bad henne och hon sa inte ett knyst när de stack henne i fingret. Som belöning åt vi lunch på Mc Donalds och så stannade vi till och köpte 4 nya barnfilmer att titta på nu när vi får vara hemma ytterligare några dagar. Är man duktig så är man!

1 kommentar:

Cantina sa...

Krya på dig Alice!!
Kul att festen blev lyckad! Jag blev RIKTIGT sugen på smörgåstårta nu!! Gör den gärna någon gång då jag har möjlighet att vara med och smaka :-)