Välkommen

Den här bloggen handlar om mig och min familj. Jag kommer skriva om allt från jobb och dagis till inredning, trädgård, matlagning och bakning samt pyssel av olika slag t ex scrapbooking.
Hoppas att just Du hittar något spännande att läsa om.

söndag, november 23, 2008

Vilodag och Tacopaj, mums!

Idag har vi haft en lugn och skön dag och bara vilat. Sådana dagar behöver man fler av!

Största ansträngningen under dagen var nu ikväll när vi ägnade oss åt att vika ihop all ren tvätt som låg och väntade i tvättstugan. Skönt att få det gjort men tyvärr kommer det ju bli en ny lika stor hög igen om bara ett litet tag.

Magnus gjorde lite vinterfint i trädgården och satte upp ljusslingan i rönnen. Det blev så mysigt! Alice fick tända den och sen stod vi allihop i köksfönstret och tittade på "stjärnorna" som Ellen sa. Tänk att en så enkel sak som en ljusslinga i ett träd kan ge så mycket värme och glädje i själen.

Till middag gjorde jag en Tacopaj. Det var faktiskt första gången men absolut inte sista! Supergod blev den! Här kommer det superenkla receptet som jag tyvärr inte kommer ihåg var jag hittade.

Tacopaj

Ingredienser
Pajdeg:
3 dl vetemjöl (ska ta hälften graham nästa gång)
125 g smör eller margarin
2-3 msk vatten

Fyllning:
400 g köttfärs
smör till stekning
1 påse taco kryddmix
1.5 dl vatten (vi tog mycket mindre och kokade det kortare = bråttom)
1 burk green chili
1 burk crème fraiche paprika & chili (vi tog även en burk vanlig cf)
3 st tomater
2.5 dl riven ost (vi använde tacoost på påse)

Gör så här
1. Sätt ugnen på 225 grader.
2. Blanda mjöl och smör till en grynig massa. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop degen. Lägg degen i lite plast och låt den vila kallt en stund.
3. Smörj en pajform. Tryck ut degen i formen och förgrädda pajskalet i cirka 10 minuter.
4. Bryn köttfärsen i en stekpanna med lite smör. Tillsätt kryddmix och vatten och blanda om.
5. Låt färsen puttra på svag värme 10-15 minuter eller tills vattnet kokat in. Rör om då och då. Blanda ner chilin.
6. Fyll pajskalet med köttfärsen och bred över crème fraiche. Skiva tomaterna och lägg dem ovanpå. Strö över osten.
7. Grädda pajen 10-15 minuter tills osten fått en gyllenbrun färg.
8. Servera pajen med en god sallad.


Nä nu börjar filmen igen. Inte ofta jag faktiskt ser en hel film så ikväll ska det bli av. De visar Da Vinci koden på tv3 och den har jag velat se länge.
Hörs imorgon och då ska ni få se bilder på lite allt möjligt bland annat ovan nämnda tacopaj, utebelysning och så några finfina bakverk. Det ni!

Inga kommentarer: