Välkommen

Den här bloggen handlar om mig och min familj. Jag kommer skriva om allt från jobb och dagis till inredning, trädgård, matlagning och bakning samt pyssel av olika slag t ex scrapbooking.
Hoppas att just Du hittar något spännande att läsa om.

lördag, november 08, 2008

Tiden går så fort......

Senast jag var på bio var i somras med "tjejerna". Vi såg en riktig "feel good"-film som jag varmt kan rekommendera om ni mot förmodan inte redan har sett den - Mama Mia!
I den filmen finns en alldeles underbar sång som fick oss allihop att bli lite våta i ögonvrån, nämligen "Slipping through my fingers" som sjungs av Meryl Streep.

Idag när jag var på jobbet och saknade mina två små älsklingar kom jag att tänka på just den sången. Den beskriver nämligen en mammas känslor när hon måste släppa taget om sin dotter och se henne bli vuxen.
Tänk att man en dag, som kommer alldeles för snart, måste släppa iväg sina töser på egna äventyr. Hur ska man fixa det utan att oroa sig gråhårig eller bli knäpp av saknaden, tystnaden och tomheten hemma? Jag som saknar dem bara efter några timmar!
Det här med att få egna barn har verkligen gett mig en större förståelse för och beundran av mina egna föräldrar och då speciellt min mamma. Hoppas bara att jag kan ge mina flickor det du/ni har gett mig! Trygghet, omtanke och kärlek!



Kan man ha en solkatt i en bur
(Slipping through my fingers)

Ryggsäck och keps
Bak och fram när hon går till skolan
Vinkar och ler
Med en frånvarande blick
Ser henne gå
Och jag känner ett styng av smärta
Satt jag med min tidning när hon gick
Vad vet jag om dom tankar som hon tänker
Och tiden som hon ger mig rinner ut
Min lycka är dom ögonblick hon ser mig
Nån värdefull minut
-
Kan man ha en solkatt i en bur
Hur kan jag fånga små sekunder
Av hennes under
Kan man ha en solkatt i en bur
Dela varje var och när och hur
Var gång jag tror jag börjat ana
Har hon bytt bana
Kan man ha en solkatt i en bur
-
Sömniga ord
Hon och jag där vid frukostbordet
Ännu en dag
Då vi knappast ser varann
Sen när hon gått
Kommer känslan jag ofta känner
Chanserna jag hade som försvann
Vad hände med dom äventyr jag drömt om
Och resor jag planerade för oss
En vecka här och där men inte mera
Så svårt att komma loss
-
Kan man ha en solkatt i en bur
Hur kan jag fånga små sekunder
Av hennes under
Kan man ha en solkatt i en bur
Dela varje var och när och hur
Var gång jag tror jag börjat ana
Har hon bytt bana
Kan man ha en solkatt i en bur
-
Jag önskar att jag kunde stanna tiden
Och leva alla stunder om igen
Alla fina stunder
-
Ryggsäck och keps
Bak och fram när hon går till skolan
Vinkar och ler
Med en dagdrömmande blick

(svensk text: Niklas Strömstedt, Björn Ulvaeus)

1 kommentar:

Cantina sa...

NÄE!!
Jag kunde inte ens läsa hälften av texten innan jag börja grina!!
Jag får spara andra halvan till senare!