Välkommen

Den här bloggen handlar om mig och min familj. Jag kommer skriva om allt från jobb och dagis till inredning, trädgård, matlagning och bakning samt pyssel av olika slag t ex scrapbooking.
Hoppas att just Du hittar något spännande att läsa om.

lördag, februari 21, 2009

Pulka, godis och eksem

Jahapp här är det jobbhelg igen.

Blir inte mycket tid med familjen för min del. Känns trist när man får höra om allt roligt de har hittat på under dagen men sånt är livet och när dessa dagar är gjorda har jag TVÅ lediga helger framför mig. Superskönt!

Magnus och barnen var ute hela förmiddagen och åkte pulka. De hade haft det jättekul enligt Alice och hon hade för första gången åkt stjärtlapp alldeles själv! Så stolt hon var när hon berättade det vid middagen. Jag fick också höra att de hade åkt rakt in i en taggig buske för pappa var inte så bra på att styra, hihi.

Alice susar ner för "lilla" backen på sin stjärtlapp.

Ellen nöjde sig med pulkan än så länge.
På eftermiddagen hade de cyklat (med cykelstol och cykelkärra) till Ekholmen och handlat mat som de sen lagade till. När jag kom hem vid 17.30 var det bara att sätta sig vid dukat bord och mumsa i sig klyftpotatis och fläskfilégryta. Jisses så gott det var!

Som dessert fick barnen varsin liten "Palle Kuling"-chokladbit medan vi vuxna väntade tills Mellot började innan vi öppnade vår godispåse.

Barnen äter ju normalt sett inte något "lördagsgodis" eftersom vi inte vill göra godisätandet till en rutin. Man får godis och fika när det är något speciellt festligt tillfälle (av varierande grad) oavsett om det är lördag eller tisdag. Onyttigheter som godis äter man för att det är lite lyx och för att det smakar gott inte för att alla andra gör det eller för att det är en viss dag i veckan. Alice önskade sig choklad igår, tror det var för att mormor var här och det var lite mysigt, men då fick hon inget så idag kunde jag inte låta bli att köpa med mig de två chokladbitarna hem. Populär blev man vill jag lova. Det sköna är att de faktiskt nöjde sig med det lilla. Inte ett enda tjatande ord om mer! Jag är imponerad av hur tacksamma de är för det de får. Visst tjatar de ofta om mer (kissekattkex) men lika ofta är de så glada för vad de fått att de inte önskar mer eller åtminstone accepterar ett nej utan vidare protester. Ni gör mamma stolt mina små älsklingar!

Nu till lite tråkigare saker.
Mitt eksem är tillbaka. Fick hemsk klåda på handryggen i tisdags kväll på jobbet. Jättetorrt och svidande skinn. Röda upphöjda "prickar" och hela handen känns svullen. Höger hand är värst men det finns även på vänster. Trodde först nästan att det var något jag inte tålde men hade mina aningar att det nog trots allt var "det gamla vanliga" fast på nytt ställe. Nu ikväll råder det ingen tvekan längre. Har fått "prickar" i höger armveck och på armbågen. Det är rött och kliar och jag känner igen det allt för väl tyvärr. Nu är det bara smörja, smörja och smörja lite till som gäller så håller vi tummarna att det går bort och inte blir värre. VILL INTE! Är glad över att det inte har blossat upp på ögonlocken åtminstone. Ännu!

Har knappt märkt av mina eksem alls under min föräldraledighet. I tre år har jag varit jättefin i huden. Men nu, efter ett halvårs jobbande kommer det tillbaka som ett brev på posten. Vad blir slutsatsen av det? För mig är det solklart, vad tror du?


1 kommentar:

Anonym sa...

Stress. Kroppen säger ifrån - lyd den! stor kram