Välkommen

Den här bloggen handlar om mig och min familj. Jag kommer skriva om allt från jobb och dagis till inredning, trädgård, matlagning och bakning samt pyssel av olika slag t ex scrapbooking.
Hoppas att just Du hittar något spännande att läsa om.

fredag, februari 13, 2009

Fredag den 13:e

Oj, oj, oj, idag är väl en sån dag man borde stannat i sängen antar jag. Fredag den 13:e!

Och precis det har jag gjort, nästan. Har ju givetvis varit uppe med barnen och ätit frukost, lunch och mellis och jag har lekt med dem, bytt blöja, torkat våta rumpor, bytt kläder cirka 100 gånger för att de vill vara prinsessa i 25 sekunder och så vidare. Men resten av dagen har jag myst under täcket med ett par kuddar bakom ryggen med en bra bok i händerna. Lyx! Ibland är det inte så illa alls att vara hemma i sjukkarantän hihi.

Lovade ju er en smarrig kaka igår kväll och här kommer den. Det här receptet finns nog visserligen redan i någon variant i många hem runt om i Sverige men just detta har jag fått från en fredagsfika på en praktikplats jag hade för sådär en 12 år sen. Har alltså hunnit testa det ganska många gånger som ni förstår.

Ananaskaka
Deg:
150 g margarin
1 dl socker
1 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
Fyllning:
2 ägg
1 dl crème fraiche
3 dl krossad ananas ca 500g
1 dl socker
Blanda samman degen och tryck ut i en pajform.
Rör ihop ägg och socker lite fluffigt. Tillsätt crème fraiche och ananas och häll fyllningen i pajformen.
Grädda i mitten av ugnen i 175-200 grader i 30-40 minuter.
Servera med vaniljglass.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Ah skönt att va hemma och va lite sjuk. Tack för receptet :-D

Cantina sa...

Hoppas verkligen det bara var din mage som var kasig.
Såg att bakgrunden nu är ROSA. Nu känner jag mig hemma :-)
Grattis på bröllopsdagen (och var det förlovningsdagen??)