Välkommen

Den här bloggen handlar om mig och min familj. Jag kommer skriva om allt från jobb och dagis till inredning, trädgård, matlagning och bakning samt pyssel av olika slag t ex scrapbooking.
Hoppas att just Du hittar något spännande att läsa om.

söndag, februari 15, 2009

Ellen 2 år!

Sov som en liten nalle som gått i idé i natt. Tungt, lugnt och väldigt gott! Kände mig för en gångs skull nöjd och hyfsat utsövd när jag vaknade i morse, även om klockan "bara" var 8.30. Visst är det konstigt att man vaknar då när man faktiskt har möjlighet att sova ändå till 11 om man skulle vilja!

Efter en mysig frukost med nybakat bröd, smör. marmelad, ost och juice samt varsin låååång dusch började vi förbereda dagens festligheter, firandet av Ellens 2-årsdag! Vi slog in paket, hängde upp isfigurer ute i trädet, blåste upp ballonger och gjorde tårta. Ja vi hann precis klart till klockan två då tjocka släkten ramlade in. Barnen hade kommit lite, lite tidigare med mormor och morfar så vi hade hunnit kramas och pussas ifatt lite.

Ellen fick massor av fina presenter, bland annat stekpannor och grytor, vispar och slevar och kaffeservis till sitt leksakskök. Hon fick böcker, målargrejer, briojärnväg, en städvagn med dammsugare, bilar, docka med spjälsäng, Pippi-film, dragleksak med katten Jansson och lite till. Ja som ni förstår är hon inte alls bortskämd. ;-)

Vi hann med fika, tårta, korv med bröd och massor av lek innan det var dags för alla att åka hem. Barnen var helt slut efter en helg borta och sen kalas ovanpå det men tyvärr ledde det inte till en snabb och enkel nattning utan de var helt enkelt för uppe i varv för att kunna sova. Det tog till 21.30 innan Ellen motvilligt somnade liggande tvärs över sin nya säng. Hoppas nu bara inte hon trilllar ur den igen.

Hur hade då barnen haft det hos sin mormor och morfar? Jo det var visst riktigt lajbans efter vad jag förstod. Igår eftermiddag hade de firat mormor som fyllde år den 12:e. Gammelfarmor Dagny och morbror David och moster Linda hade kommit på fika och det gillar ju barnen.
På kvällen, strax innan de skulle gå och lägga sig hade de fått mer besök. Spännande sådant. Det var polisen som kom. Med blinkade ljus på sin bil förstår ni! Alice hade först blivit lite rädd berättade hon. Men det var ju moster Linda som var den ena polisen så då gick det ju bra. Det blir en riktigt bra historia att berätta på dagis imorgon!

De lyckades förvåna oss också. Vet inte hur de gjorde men mina föräldrar hade i alla fall lyckats med konststycket att få våra två vildingar att samsas och sova tillsammans i bäddsoffan hela natten. De hade bara vaknat och bråkat lite en gång. Ellen hade visst blivit för närgången och velat mysa och det ville absolut inte Alice! Haha syskonkärlek är väl underbart!

Nu är allt lugnt i huset igen. Alla ballonger nerplockade, all tårta uppäten och alla tallrikar diskade. Det är nu tankarna och minnena kommer. Tänk så underbart det var för två år sedan när vi precis kommit hem med vår lilla, lilla inte ens ett dygn gamla tös. Så underbart söt och gosig!
Vilken lycka att allt gått så snabbt, enkelt och bra. Jag kommer aldrig glömma glädjen av att kunna njuta av varje sekund med mitt nyfödda barn. Att få vara med från början. Att kunna gå upp och ta en dusch nästan direkt, röra sig som man vill utan att det känns som man ska gå av på mitten och framför allt att få åka hem med sin bebis elva timmar efter förlossning!
Tro nu inte att jag avskyr min första förlossning som ni säkert förstår är den jag jämför med. Nej tvärt om så är även den ett underbart minne. Födelsen av min förstfödda dotter var något fantastiskt! Men det går inte att jämföra äpplen och päron heter det ju och jämfört med Alice 30-timmars förlossning som avslutades med akutsnitt är Ellens komplikationsfria 6-timmars vaginala förlossning en fjärt i rymden. Så enkelt och så mycket mer närvaro för min del.

Båda mina barn är en stor gåva och nu är Ellen alltså redan två år! Tiden går fort och det gäller att försöka njuta av varje sekund. Ta hand om varandra och kramas mycket!


2 kommentarer:

Cantina sa...

Vad underbart att få sova. Känner att jag ligger back på den fronten och har gjort alldeles för länge. Varje morgon när jag vaknar tänker jag "nähä, så fick man inte sova färdigt inatt heller". Har allvarligt funderat på en hotellövernattning bara JAG!
Krama Ellen från mig! Och Alice med för den delen!

Jeanette sa...

Hej...Kolla in min blogg. Va läskigt lika de är..Bröllop o namnet osv..Hahha lite skoj..

Jeanette från västerås