Välkommen

Den här bloggen handlar om mig och min familj. Jag kommer skriva om allt från jobb och dagis till inredning, trädgård, matlagning och bakning samt pyssel av olika slag t ex scrapbooking.
Hoppas att just Du hittar något spännande att läsa om.

torsdag, februari 12, 2009

Lära sig sova i nya sängen kan vara jobbigt för flera

Jag mår mycket bättre! Har inte haft några otrevliga toalettbesök sen igår förmiddag så det var snabbt övergående. Precis samma förlopp som helgen före jul då jag också var magsjuk. Börjar allvarligt fundera på om det faktiskt är så att det är något annat som inte stämmer med min mage. Speciellt som ingen annan blir sjuk. Ja vi ska väl inte ropa hej än men, men.

Det var nog tur att jag började må bättre redan igår för det blev en ganska jobbig natt med minimalt med sömn.

Ellens nya säng kom i tisdags och igår var det så dags att montera ihop den. Det gick finemang. Trodde inget annat med en händig karl i huset. ;-)
Vi bäddade fint tillsammans med Ellen. Lakan med stjärnor och månar. Hon visade tydligt och sa att hon gillade sin nya fina säng. Hon ville krypa upp och gosa ner sig under täcket på en gång hihi.
När det så var dags för den riktiga läggningen gjorde vi precis som vanligt och jag gick bara upp med henne, la henne i sängen, stoppade om täcket, pussade henne på pannan och sa god natt och gick ut. Trodde hon skulle komma efter mig som ett skott men icke. Sötungen somnade utan ett pip!

Vi var helt förundrade över hur lätt det gick. Med Alice var det en kamp varje kväll och natt i över ett halvårs tid och med en nyfödd i huset var vi båda vuxna rätt utmattade och uppgivna mot slutet. Vi löste det genom en "kur" baserad på supernannyns bok. Den är nödlösningen vi har att ta till även denna gång för den funkade verkligen suveränt och kändes ganska "snäll" eftersom vi inte lämnade henne ensam med sin frustration men ändå visade henne att det var vi som bestämde.

Till att börja med gäller det dock att få lilltjejen att tycka om att sova i sin säng. Vilket vi också fick kämpa med i natt. Det började vid 23.30 då jag hörde att hon var vaken och gick upp till henne. Hon ville då inte alls somna om utan ville bara upp i famnen och helst också in till min säng. Stopp! Det gick jag inte med på.
Hon grät och skrek och var jättearg! Efter att ha försökt på alla möjliga vis i nästan en timme, la jag henne igen och gick ut. Det gick bra så tillvida att hon blev tyst MEN, det är krut i tösen, hon gick helt sonika upp ur sängen, satte sig på golvet och började leka med sina leksaker. Strax före klockan ett på nattten! Det var bara för mig att resignera och lägga mig tillsammans med henne i sängen för att hålla henne kvar där tillräckligt länge för att hon skulle hinna somna om. Det tog väl sisådär ungefär 2 timmar så runt 02.30 kunde jag tassa iväg in till min egen säng. Då hade jag legat på sidan, upptryckt mot "trilla ur"-brädan med huvudet på ett par gosedjur och utan täcke alldeles för länge. Jag låg och frös men tro inte att min tjurskalle till dotter tänkte dela med sig av sitt täcke. Detta trots att hon själv låg "nakenfis" i bara blöjan men absolut inget täcke skulle ha. Hon måste brås på sin fars varmblodiga sida....

Ikväll gick det också jättebra att lägga henne och hon sover än så länge så vi får väl se hur kvällen och natten utvecklar sig. Håller tummarna för en tyst och lugn natt med mycket sömn!

Imorgon är det fredag och det ska jag fira med att lägga ut ett kakrecept här på bloggen. Det är ett superenkelt, barnbaksvänligt recept på en supergod kaka. Mmmmm......ums!

Inga kommentarer: