Välkommen

Den här bloggen handlar om mig och min familj. Jag kommer skriva om allt från jobb och dagis till inredning, trädgård, matlagning och bakning samt pyssel av olika slag t ex scrapbooking.
Hoppas att just Du hittar något spännande att läsa om.

tisdag, september 09, 2008

BVC och föräldramöte

Har fortfarande skitont i halsen! Känner mig ju inte jättesjuk för övrigt men halsen gör så ont att jag stundtals knappt kan prata och hostan är inte att leka med när den sätter in. Det går ju inte över. Vad ska man göra?
Ja, ja jag vet att jag nog kanske borde gå till doktorn snart, men ni vet hur det är. Det tar emot. Vad ska jag dit och störa för när det säkert bara är en vanlig segdragen förkylning.

Var i alla fall iväg till bvc på 18 månaderskontroll med Ellen idag. Det var ju den tredje tiden vi hade bokat för detta ändamål så jag ville inte ställa in igen även om både hon och jag haft bättre dagar. Alice och Magnus var också med så jag behövde åtminstone inte göra så mycket mer än sitta där och prata lite.
Ellen klarade alla testen galant och jag tror nog tom vår "bvctant" blev lite imponerad över hur mycket hon kan prata.
Vår "lilla" tös väger nu 11 400 g och är 83,5 cm lång och har ett hattmått på 48 cm. Hon håller exakt samma mått som Alice gjorde vid samma ålder förutom vikten då där Ellen väger hela 1 kg mer än storasyster. Alice vikt vid 18 månader var 10 330g.
Att få spruta var dock inget för Ellen. Hon ålade sig och grät en rejäl skvätt och var arg på mig en lång stund efteråt för att jag höll fast henne. Men nu är det gjort! Nästa kontroll blir om ett år då hon är 2½ år.

Nu ikväll har barnens farmor varit här och passat dem när vi föräldrar var på det första riktiga föräldramötet på Alice avdelning.
Ganska seg historia men en del trevligheter hanns även med. Vi fick bland annat träffa rektorn för vårt område och hon informerade oss lite om vad som gäller nu när vår förskola har blivit en kommunal friförskola. Återstår att se om det blir någon skillnad i praktiken sen också.
Personalen berättade lite om vad de gör på dagarna och om saker de kommer göra under hösten/året. Bland annat har de nu liggvila efter lunchen så Alice ska ta med sig en kudde hemifrån som hon kan ha då. Sen tidigare har vi ju plockat en sten som de ska kunna ha i handen och pilla med under vilan. Den ska förhoppningsvis göra dem lite "lugnare" och inte så stirriga.
Sen ville de gärna ha en massa pysselsaker/leksaker av olika slag om man hade något att skänka. Till exempel skruv, skruvmejslar, brädor, tillbringare till vattenlek, hattar, skor, väskor mm mm. Någon som har nåt de vill bli av med? Säg till i så fall.

Barnen hade skött sig bra när vi var borta och sov så sött när vi kom hem. Alice hade testat farmor lite så hon hade fått läsa 3 sagor för henne innan hon skulle sova. Ja, ja är det inte värre än så så är jag nöjd.
Ellen däremot hade som vanligt snackat på en lång stund i sin säng men sen somnat snällt. Skönt!

1 kommentar:

Anonym sa...

Det var värst vad Ellen har blivit stor!! Men kan du tänka dig - Arvid väger mer!! 11770 g var hans matchvikt vid 10-månaderskontrollen och jag tror inte att han har gått NER i vikt! :-)

Kan inte nog tjata om det - KRYA PÅ DIG!!!