Välkommen

Den här bloggen handlar om mig och min familj. Jag kommer skriva om allt från jobb och dagis till inredning, trädgård, matlagning och bakning samt pyssel av olika slag t ex scrapbooking.
Hoppas att just Du hittar något spännande att läsa om.

lördag, september 06, 2008

Aj, aj, aj!

Min hals gör så ont, så ont! Den är alldeles illröd, svullen och öm. Jag kan knappt svälja och rösten är hes. Det irriterar så hemskt att jag hostar så tårarna rinner. Någon som vill byta med mig?
Usch jag känner att jag faktiskt borde vara hemma och ta hand om mig men samtidigt tar det emot att sjukanmäla sig på en helg då det är jättesvårt att hitta någon vikarie med kort varsel som vill gå upp en söndagmorgon. Dessutom förlorar jag hemskt mycket pengar på att ta en karensdag imorgon eftersom vi har 100% OB-tillägg hela dagen och jag jobbar 8,5 timmar effektivt. Blir till att kämpa sig igenom morgondagen med hjälp av halstabletter och Ipren och så får jag se hur jag mår på måndag helt enkelt.

Barnen mår i alla fall lite bättre igen. Alice har i princip blivit av med sin ögoninflammation och av hennes förkylning är det inte heller mycket kvar. Ellens ögon rinner däremot fortfarande en del och detsamma gäller näsan. Vi torkar och snyter och hoppas på snabb bättring. :-)

Glömde ju berätta i måndags att jag nu börjat mitt "nya" nyttigare liv och startat min viktminskningsresa.
Startvikten blev, och håll i er nu, 76,4 kg. Målvikten ligger som jag tidigare nämnt på minus 20 kg, dvs 57kg. Har satt 10kg till jul som delmål!
Vägdag blir måndagar och jag kommer kontinuerligt lägga in mina resultat, både positiva och negativa här i bloggen.

Idag har vi "unnardag" här och lyxar till det med lite lösgodis och coca cola. Faktiskt smakar det fortfarande ganska gott, men jag äter utan problem väldigt måttligt. Härligt framsteg! Under veckan som har gått har jag faktiskt inte fallit för frestelsen en enda gång och det har varit superlätt att avstå allt sött och onyttigt. Tror det beror på att jag nu verkligen har bestämt mig för att lyckas!

Veckans matsedel har sett ut så här:
  • Måndag Frukost: Havregrynsgröt med lättmjölk och kiwi, Lunch: Västkustsnitzel (på restaurang och inte spec nyttigt), Middag: VV-snabbmat, Mellis: Päron
  • Tisdag Frukost: Grov smörgås med mager leverpastej, Lunch: Sjörövarfisk, Mellis: Banan, Middag: Sjörövarfisk (tjatigt jag vet men det var vad som fanns o jag jobbade), Mellis: Päron
  • Onsdag Frukost: Grov smörgås med mager leverpastej, Lunch: Lax med klyftpotatis och fetaost (mamma bjöd) Middag: Sjörövarfisk (igen hehe men det blev verkligen mycket och man ska inte kasta mat!), Mellis: Keso och hallon
  • Torsdag Frukost: Havregrynsgröt med lättmjölk och lättsockrad sylt, Lunch: Lax med fetaost, Mellis: Päron, Middag: Grönsaksgratäng med rosmarin och rökt skinka
  • Fredag Frukost: Havregrynsgröt med lättmjölk och lättsockrad sylt, Lunch: Grönsaksgratäng med rosmarin och rökt skinka, Middag: Taco, Mellis: Keso och hallon
  • Lördag Frukost: Havregrynsgröt med lättmjölk och lättsockrad sylt, Lunch: Taco, Mellis: Banan, Middag: Baconlindad fläskfilé med ugnsrostad potatis, Kvällsgott: 2 glas coca cola och smågodis.
Inte en enda gång har jag varit hungrig och det mesta har smakat jättegott. Det var bara grönsaksgratängen som vi nog måste modifiera rejält om den ska komma på bordet igen. Jag vet att jag har slarvat med mellanmålen men det är jättesvårt att få ihop det vettigt när jag jobbar. Har klarat mig bra utan dem. Motion har det inte blivit någon alls eftersom jag inte mått bra men så fort jag är frisk igen blir det powerwalk i skogen 2-3 gånger/vecka.
På måndag morgon får vi se om det trots allt gett något resultat!

1 kommentar:

Anonym sa...

Krya på dig gumman!! Förstår att du borde ligga i sängen men förstår också ditt resonemang att inte göra det. Hoppas att det går bra i morgon!
Härlig start på ditt nya liv!! Hoppas att det ger resultat fort. Eller ja - lagom fort. Inser också att du och jag har samma målvikt! :-) Kan tillägga att jag haft en DÅLIG vecka i mitt nya liv - ingen motion (trots det underbara vädret) och både smågodis och Coca Cola. FY!! Men så har jag varit deppig också och tydligen var det PMS! Nu är jag piggare och gladare :-)